úterý 23. června 2015

knihovna – S. King: Všechno je definitivní

knihovna – S. King: Všechno je definitivní


Po letech návrat k mistrovi v oblasti hororu. Ke spisovateli, od kterého jsem v dospívání přečetla všechno, co se dalo v knihovně ukořistit. I teď mi v mé vlastní knihovně pár děl stojí ve frontě s nápisem: K přečtení.






Originální název: Everything's Eventual

Rok vydání v ČR: 2015
(poprvé u nás kniha vyšla již v roce 2003, současná letos vydaná podoba je třetím vydáním)
Rok vydání originálu: 2002

Počet stran: 472

Žánr: povídky, horor

Vydal: Pavel Dobrovský - BETA

Překlad: David Petrů, Linda Bartošková

Za poskytnutí recenzního ebooku děkuji serveru palmknihy.cz. Vy si ji můžete pořídit právě tam za krásných 199,- Kč (ještě před koupí je možnost si stáhnout ukázku) nebo v klasické vázané formě např. zde za 257,- Kč.

Anotace z palmknihy.cz:


Plodná představivosti jednoho z nejlepších vypravěčů naší doby nám opět připraví napínavé chvíle plné příjemného mrazení. Ve všech čtrnácti povídkách je hororový král Stephen King ve vrcholné formě.  „Jízda na Střele“ líčí příběh muže, který se snaží dostat stopem za matkou do nemocnice, jenže nastoupí do auta ke špatnému řidiči. V povídce „Oběd v Gotham Café“ promění nepříčetný vrchní schůzku rozhádaného páru v krvavý masakr… A více už nesmíme prozradit, abychom čtenáře nepřipravili o „hrůzný“ zážitek, na nějž se těší.



Vendi recenzent amatér:


Přečteno za 8 hodin a 16 minut. Lehce šnečí tempo, ale pravdou je, že na tento žánr musí mít člověk náladu. 14 povídek z pera Stephena Kinga představuje malý průřez jeho tvorbou. Takový symbolický náhled pro někoho, kdo o něm nikdy neslyšel, nebo nenašel odvahu se do nějaké jeho knihy pustit. Každá povídka má něco specifického a nejdou všechny postavit do jedné lajny, abych řekla: „Ano, to je to nejlepší, co se dalo vybrat.“ Není. Jsou tu slabší kousky vedle dokonalých skvostů. Něco nudilo, něco nadchnulo a něco vyděsilo tak, že jsem nemohla usnout nebo mi to vrtalo hlavou ještě dva dny po dočtení. A to je přesně „Král“, kterého mám ráda, protože jeho dílo utkví v paměti.

Přemýšlím, jak recenzi uchopit. Zda se věnovat povídkám jednotlivě, nebo to shrnout jako celek. Je jich pět, které si zaslouží vyzdvihnout (pořadí zachováno jako v knize):

1. Pitevní sál čtyři – první v celé knize. Velmi napínavý příběh s nepatrně očekávatelným koncem, přesto skvěle podán. Se zatajeným dechem jsem se nedokázala odtrhnout od řádků, dokud povídka neskončila.

2. Sestřičky z Elurie – skvostná záležitost, která mě nadchla. Pro fanoušky série Temná věž nezbytný bonbonek. Nejlépe podané a dechberoucně napsané. Večer jsem se bála každého stínu. Opravdu věc, kterou mám chuť přečíst si znovu.

3. Silniční virus míří na sever – celkem průměrná věc, přesto jsem se děsila stejně jako hlavní postava. Díky Bohu, že nemám v pokoji obrazy. Na žádný bych se po dočtení nedokázala podívat. King umí i zdánlivě prostou věc podat tak, že vás bude mrazit ještě týden po dočtení.

4. Ten pocit, co popsat se dá jen těmi francouzskými slovy – déja vu [dežaví] je věc, se kterou se už někdy setkal každý z nás. Ale věřte mi, takové byste zažít nechtěli.

5. Jízda na střele – druhý nejlepší kousek z knihy, hned po sestřičkách z Elurie. Autor o této povídce mluví už v samotném úvodu. Nejsilnější příběh, nad kterým člověk přemýšlí před usnutím s otevřenýma očima. Jedinečný, mrazivý, s morálním dilematem v závěru. Smekám, klaním se a děkuji.


Závěrem: Kniha povídek mistra svého oboru, která si rozhodně zaslouží nezůstat nepovšimnuta. Jsem ráda, že jsem ji zvolila, protože mi naskytla možnost znovu tomuto autorovi propadnout a připomenout si, proč jsem ho před lety měla v takové oblibě. Stephen umí a je si toho zatraceně dobře vědom. Můžu dokonce říct, že bych povídkových sbírek ocenila klidně víc. Dávám čtyři kachničky z pěti a jdu se podívat, co dalšího od něj mám k dispozici, abych se mohla začíst. 



PS: celkem zajímavé stránky o díle S.Kinga ☺ 

Žádné komentáře:

Okomentovat

Každý komentář velmi potěší, i kdyby to byl obyčejný smajlík. Díky za Váš čas :)